وسایل و لوازمی که با  استفاده از چوب ساخته می شوند زیبایی بسیار زیادی داشته و همین امر باعث شده که امروز تولید مصنوعات چوبی نیز رو به افزایش گذارد. چوب هایی که برای تولید لوازم چوبی استفاده می شوند انواع و اقسام متفاوت داشته و هر یک از آنها نیز مشخصات خاص خود را دارند. یکی از انواع چوب های موجود در بازار تخته روسی است که در این نوشتار قصد داریم در مورد آن اطلاعات مختصری را در اختیار شما قرار دهیم.

تخته روسی چیست؟

معمولا به چوب های سفیدی که از کشور روسیه وارد ایران شوند تخته روسی گفته می شود. از این تخته می توان در شرایط مختلف استفاده کرد و کاربرد آن هیچ تفاوتی با دیگر چوب های موجود در بازار ندارد. این چوب ها اغلب به رنگ های سفید یا کرم مایل به قهوه ای هستند.

زمان هایی که اقلیم روسیه در وضعیت خوبی به سر می برد، این درختان برش خورده و به کشورهایی که متقاضی دریافت این نوع چوب هستند ارسال می شوند.

تخته روسی کاربردهای متفاوتی مانند دکور، درب، پنجره، قاب سازی روی سقف، پالت، انواع دکور و … دارد و در تولید آن از انواع متفاوتی از درختان مانند درختان کاج، نوئل، نراد و بلوط استفاده می شود.

کاربرد تخته روسی

تخته روسی خصوصیات و امتیازات زیادی دارد و در فضاهای مختلف به کار گرفته می شود. برای مثال در ساخت دیوارپوش و کف پوش، ساخت کابینت، ساخت قرنیز، قایق سازی، تولید کاغذ، نمای چوبی و بسیاری جاهای دیگر می توان از خصوصیاتی که این چوب در اختیار قرار می دهد به نحو احسن استفاده کرد.

تخته روسی

انواع چوب های روسی

چوب های روسی انواع و اقسام متفاوت دارد که آنها را در ادامه شرح خواهیم داد:

  • یولکا که نام دیگر درخت های سوزنی برگ است بافت محکمی دارد. چوب به دست آمده از این گونه رنگی بسیار روشن و بافتی درشت دارد و برای ساختن مصالح چوبی ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • چوب نراد نیز یکی دیگر از درختانی است که از آن برای تولید تخته روسی استفاده می کنند. این چوب از جمله چوب های نرم به شمار می رود و به علت وزن کمی که دارد در جاهای مختلف می توان از آن استفاده کرد. برای مثال در ساخت دیوارپوش، کاغذسازی و مبلمان سازی حضور این چوب می تواند محصولاتی بسیار زیبا و کاربردی خلق کند. متریال هایی که باید در سقف مورد استفاده قرار گیرند باید بسیار سبک باشد به همین دلیل است که برای این منظور چوب نراد به کار برده می شود.
  • یکی دیگر از انواع تخته های روسی تخته هایی هستند که با استفاده از چوب درختان راش و بلوط تولید می شود. این نوع چوب نیز در صنایعی مانند مبلمان سازی و دکوراسیون داخلی به وفور استفاده می شود.
  • ساسنا چوب نرمی داشته و قیمت مناسبی دارد و همین دو عامل باعث گستردگی استفاده از این نوع چوب شده است. این چوب برای منظورهای مختلف مانند ام دی اف، تخته سه لایه و نئوپان استفاده می شود.
  • چوب لبمه یا پروفیل نیز از دیگر انواع تخته روسی است و با استفاده از اتصالاتی که درون آن قرار داده شده است قابلیت به هم پیوستگی دارد. از این چوب در کف پوش، دکور چوبی، دیوار پوش و غیره استفاده می کنند. یکی از مهم ترین مزیت هایی که می توان برای این چوب عنوان کرد عمر بالای آن است.

خرید و قیمت تخته روسی

قیمت تخته روسی تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. برای مثال خشک بودن و یا خشک نبودن یکی از فاکتورهایی است که باعث تغییر قیمت آن می شود. علاوه بر این مساله کیفیت چوب نیز باعث تغییر و ایجاد نوسان در قیمت آن خواهد شد.

معمولا توصیه می شود برای خرید به چند مغازه که چوب روسی می فروشند مراجعه کنید و قیمت ها و کیفیت چوب موجود را با هم بررسی کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید. ولی با مشاوره با کارشناسان ما در پارسا پالت میتوانید بهترین انتخاب را برای خرید تخته روسی داشته باشید.

مزیت های استفاده از چوب روسی

  • یکی از مزیت های استفاده از چوب های روسی استحکام و دوام بالای آنهاست.
  • بالا بودن میزان انعطاف پذیری این چوب از دیگر مزیت های چوب روسی به شمار می رود. این خاصیت به تولید کنندگان مصنوعات چوبی کمک می کندد تا جاهایی که نیاز به فرم دهی وجود دارد به راحتی بتوان از تخته روسی استفاده کرد.
  • به دلیل خصوصیات منحصر به فرد مانند داشتن الیاف بلند و سبک بودن، تخته روسی را نیز می توان در صنایع تولید کاغذ به کار برد.
  • یکی از مشکلاتی که در رابطه با برخی چوب ها وجود دارد سختی به کار بردن میخ و پیچ در آنهاست. خوشبختانه در تخته روسی این مشکل وجود نداشته و زمانی که قصد دارید قطعات مختلف را مونتاژ کنید این مزیت برای تولید یک کار تمیز و یک دست کمک فراوانی خواهد بود.
  • تخته های روسی که از درخت کاج به دست می آیند خواصی ماند مقاومت در برابر گرما، رطوبت و عدم لانه گزینی حشرات دارند. به همین دلیل در مناطق مرطوب معمولا به استفاده از این نوع تخته روسی توصیه های فراوانی می شود.
  • در ساخت لمبه های ضخیم نیز چوب روسی کاربرد خوبی از خود نشان می دهد. لمبه نوعی دیوارپوش است و در ساختمان های ایرانی از آن زیاد استفاده می شود. از آنجایی که این نوع چوب در برابر رطوبت مقاومت بالایی دارد در جاهای مرطوب مانند سونا به خوبی می توان از آن استفاده کرد.

معایب تخته روسی

جنس تخته روسی و مقاومت آن در برابر رطوبت، رشد قارچ ها و یا فعالیت حشرات به درختی بستگی دارد که برای تولید آن به کار برده می شود. برخی تخته های روسی مقاومت بالایی در برابر رشد قارچ ها نداشته و در صورتی که در جاهای مرطوب به کار برده شوند شکل و ظاهر نازیبایی پیدا خواهند کند. در جاهای مرطوب فعالیت قارچ ها باعث ایجاد لکه هایی رنگی بر روی چوب می شود و عمر مفید تخته روسی را کاهش می دهد.

برای اجتناب از این مشکل باید در فضاهایی که رطوبت زیادی در آنها وجود دارد از تخته های روسی استفاده کرد که مقاومت بالایی در برابر فعالیت قارچ ها از خود نشان می دهند.

امتیاز دهید.