تخته سه لایه و کاربرد آن

خانه » تخته سه لایه و کاربرد آن

موضوعی که قصد داریم در این مقاله راجع بهش صحبت کنیم، فراورده ای چوبی به نام تخته سه لایه است.

ذات آدمی همواره با خلاقیت پیوندی ناگسستنی خورده است و این پیوند او را مجبور و راغب کرده تا از تمامی چیزهایی که در اطرافش قرار دارد به نحو احسن استفاده کرده و نیازهایش را به کمک آنها برآورده کند. برای مثال چوب را در نظر بگیرید؟ امروزه بسیاری از وسایلی که در منازل مشاهده می شود از جنس چوب هستند. این پدیده  علل مختلفی دارد که از آن جمله می توان به زیبایی فرآورده های چوبی و یا دوام آنها اشاره کرد.

البته با گذشت زمان وقتی بشر مشاهده کرده که با استفاده از وسایل چوبی در منزل و یا محل کار در حال نابودی محیط زیست است، سعی کرد راه حل دیگری برای این موضوع پیدا کرده و به سراغ متریالی برود تا بتواند هم نیازش به چوب را با آن برآورده کند و هم طبیعت و محیط زیست را با تخریب جدی رو به رو نکند، پس به این فکر افتاد تا به روش دیگری متریال مورد استفاده را فراهم کند.

این محصول تخته سه لایه نام داشته و از آنجایی که دوام و استحکام بالایی دارد امروزه در ساخت فرآوده های چوبی به وفور از آن استفاده می شود.

تخته سه لایه چیست؟

تخته سه لایه و یا تخته سه لا از جمله فرآورده های چوبی است که در  آن چند لایه نازک از چوب به هم چسبانده می شود. برای ساخت آن در ابتدای امر چوب را به ورقه های بسیار نازکی برش می دهند و سپس با استفاده از چسب آنها را به هم می چسبانند و در نهایت نیز با استفاده از فشار و حرارت این لایه ها به خوبی فشرده می شوند.

البته باید دو نکته را مد نظر قرار دهید: اولین نکته این است که لزوما نباید این تخته، سه لایه باشد ممکن است لایه های چوبی بیشتری نیز برای ساخت آن به کار برده شود و در ضمن، تعداد لایه هایی که برای ساخت این تخته به کار برده می شود باید فرد باشد.

معمولا برای آنکه زیبایی و دوام کار به هنگام استفاده از تخته سه لایه افزایش پیدا کند در سطح بیرونی از روکش هایی که مقاومت بالایی دارند استفاده می شود. معمولا لایه هایی که برای قسمت مغز چوب استفاده می شود از جنس درجه دو هستند.

تخته سه لا

مزایای تخته سه لا

  • قیمت به صرفه
  • مقاومت در برابر آب
  • دوام و استحکام بالا
  • مقاومت فشاری و خمشی خوب
  • قابلیت رنگ آمیری
  • تولید در ابعاد و ضخامت های مختلف
  • قابلیت تولید از گونه های مختلف چوب
  • دسترسی بالا
  • سبکی و کم وزنی
  • تنوع بالا

کاربرد تخته سه لایه

در قسمت های بالا با برخی از ویژگی های تخته سه لا آشنا شدیم. وجود همین ویژگی ها و مزیت هاست که باعث شده به صورت گسترده از این متریال استفاده شود. اصولا کلیه مشاغلی که در آنها چوب ماده اصلی فعالیت است از این ماده استفاده می شود.

از مهم ترین جاهایی که می توان نام برد که در آنها تخته سه لایه به کار برده می شود می توان به ساخت وسایل تزیینی چوبی، مبلمان سازی، کابینت سازی، ساخت جعبه هایی برای حمل و نقل، صنایع نظامی، هوایی و دریایی، استفاده در نما، سقف و … اشاره کرد.

تخته 3 لا

نکاتی برای خرید تخته سه لایه با کیفیت

اگر به دنبال آنید که تخت سه لا با کیفیت خریداری کنید باید به چند نکته توجه داشته باشید.

اولا برای خرید سعی کنید به سراغ تولید کنندگانی بروید که در این حوزه به تولید محصولی با کیفیت مشهور هستند. بهتر است قبل از خرید در بازار پرس و جو کرده و به دنبال افرادی باشید که به صورت مستقیم تخته سه لایه تولید می کنند.

گروه تولیدی پارسا پالت، بهترین محصول را با بهترین قیمت در اختیار مشتریان و مصرف کنندگان قرار میدهد.

گونه های مورد استفاده در تولید تخته های چند لایه

تخته های چند لایه با توجه به استفاده ای که دارند از گونه های مختلفی برای تولیدشان استفاده می شود. برای آشنایی بیشتر شما به کاربردها و گونه های مختلفی که برای تولید آن به کار برده می شود اشاره خواهیم کرد:

  • مواقعی که قرار است تخته سه لایه در امور ساختمانی و صنعتی به کار برده شود گونه هایی مانند درختان سدر، نراد، کاج و نوئل استفاده می شود.
  • جاهایی که باید میزان فشار زیادی را تحمل کند، مانند کف ها و دیوارهای ساختمان، از چوب درختانی مانند توس، افرا، راش استفاده می شود. تخته لایه هایی که بدین شکل و از درختان نامبرده تولید می شوند سختی و مقاومت بالایی به سایش دارند.
  • در صنایع هوایی و هواپیماسازی نیز به سراغ محصولاتی که به رطوبت، گرما و سرما مقاومت بالایی دارند، می روند. از جمله درختانی که برای این منظور استفاده می شود می توان به توس و نوئل اشاره کرد.
  • در تولید تخته هایی که در صنایع دریایی به کار برده می شوند گونه های استوایی که مقاومت بالایی به رطوبت و آب دارند استفاده می شوند.

قیمت انواع تخته سه لا

تخته های سه لا بر اساس چوبی که در تولیدشان به کار گرفته می شود به چند دسته تقسیم می شوند. برای مثال اگر در ساخت تخته سه لایه از چوب درختانی همچون بلوط، توس و ماهون استفاده شود محصولاتی که تولید می شوند از جنس سخت هستند و قیمت بالاتری دارند.

محصولاتی که در تولید آنها سرو و کاج به کار برده می شود، تخته هایی از جنس نرم هستند. این تخته ها قیمت پایینی داشته و به صورت کلی استحکام بالایی نیز نمی توان برای آنها متصور شد.

تخته های سه لایه ارزان قیمت با خمیر نشاسته، چسب حیوانی و یا کازبین به هم چسبانده می شوند.

سوالات متداول

    از کجا میتوانم تخته سه لا با کیفیت خریداری کنم؟2021-05-16T12:33:11+04:30

    ما در مجموعه پارسا پالت بهترین تخته سه لایی را با بهترین قیمت در اختیار شما قرار میدهیم، البته برای افرادی که نمیخواهند زیاد هزینه بکنند هم محصولات ارزان تر موجود است.

    تخته سه لایه چیست؟2021-05-16T12:30:04+04:30

    تخته سه لایه از ورقه های نازک چوب و چسب ساخته میشود که به وسیله دستگاه پرس، محکم میشود.

    قیمت تخته سه لایه چقدر است؟2021-05-16T12:27:18+04:30

    قیمت تخته سه لا بر اساس کیفیت چوب و مواد به کار رفته و همچنین ضخامت تخته محاسبه میشود. طبیعی‌ست هر چه تخته نازک تر باشد، قیمت آن نیز کمتر است.

    امتیاز دهید.
    2021-05-16T12:36:20+04:302021-05-16|

    ثبت ديدگاه

    برگشت به بالا